Maslows behovstrappa en defination av våran vardag/svenska samhälle?

Många av mina blogg läsare har önskat att jag skriver om självförverkligande och mina mål + drömmar. För att komma närmre temat och förklara + utveckla det jag pratade om tidigare " Meningen med livet och våra mål och drömmar så andvänder jag mig av "Maslows behovstrappa". Jag vill även med detta belysa dom delar av detta som kan uppfattas som mindre bra eller som brister vi behöver jobba med som människor och individer oavsett ålder, status, position i samhället eller vad än kan vara.

Här i sverige har vi redan uppnått dom flesta stegen på pyramiden såsom :Mat, trygghet, gemenskap, familj, uppskattning från andra tex. Vi har uppfyllt  dom flesta stegen:

Steg 1:

våra fysiologiska behov- basen i våra liv: Fysiologiska och kroppsliga behov. För utan dem kan vi överhuvudtaget inte leva såsom: mat, vatten, luft, sömn, sex, skydd tex av ett hem eller en fast inkomst .


 Steg 2: trygghetsbehoven : Trygghets behov och Sociala behov. Med dessa  fungerar vi bättre som människor.men likaså där har dom flesta detta dvs det vi behöver för att överleva och leva ett gott liv.

SteG 3  : Kärlek och samhörighetsteget: Det här steget kan vara lite svårare för endel att uppfylla men de flesta har redan nått detta steg med. 

Steg 4 är:Om man når upp till dessa översta och sista två trappsteg utvecklar man sig själv som människa Självkänsla och självförtroende och många i sverige har redan uppnått det här steget som vi ser mer och mer som tex Blondinbella och andra etreprenörer som förespråkar vikten av detta tex den kända föreläsaren Mia Törnblom + många många flera.

Slutresultatet av detta blir att vi lever på det högsta steget steg 5# på Maslows behovspyramid.
Jag tycker den symboliserar och gestaltar hur samhället fungerar och sättet vi lever på speciellt i sverige.  Kortfattat så finns det både + och - med att fler och fler når detta steget. Det positiva är att fler och fler uppnår sina drömmar och mål och når längre på trappan och skaffar sig ett gott välfungerande och mera livskvalite ´och lycka- medans det negativa är enligt mig att fler och fler blir egofixerade och andvänder det här steget fel när dom endbart lever för sitt eget bästa och för att förverkliga sig själva genom att med alla mål nå dit dom vill även om det innebär att dom måste  trampa på andra för att nå sina mål och drömmar. Då blir det fel tycker jag.

Steg 5 är: Självförverkligenade, kreativitet och drömförverkligande och meningsfullhet i livet. Dom flesta ligger här uppe och pendlar ibland nedåt till dom andra stegen.

Resultatet: Ofta frågar vi oss då : Vad är livets mening?
Vad är min mening och vad är meningen med livet? Det blir kontentan av dagens samhälle och sveriges trygghet i utforming av samhälle och livet för övrigt. Dom få som lyckas lösa gåtan längst upp finner sig själva oftast just framgångsrika och driftiga i det de gör. Men meningfulla? Det beror på hur vi väljer att förvalta våra gåvor och egenskaper tror jag. För lycka är enligt mig inget som kan köpas eller uppfyllas genom enbart framgång eller självförverkligande. Lycka är enligt mig : när vi lever i linje med oss själva våra drömmar och då vi lever på ett sätt som ger både oss själva och andra glädje kärlek och lycka tror jag. Detta är min åsikt och min tolkning. Men jag tror det är viktigt att vi alla tar oss en funderare på just detta. För alla har inte dessa möjligheter.

* Vad är viktigast i våra liv? Och vad driver oss frammåt och varför?

* Jag vet mina svar på dessa saker, men vad är dina? Tänk över det och fundera?

* Vad är lycka för dig`? Vad är kärlek för dig? När och var känner jag mig uppskattad/ Älskad? Sedd?

* Men viktigast av allt: Vad är målet med mitt liv och vad vill jag uppnå?

* För vem? Och varför vill jag uppnå mina mål?

*Är mina mål bra för mig eller andra eller bådadera?

Jag tycker även att vi borde fråga oss vad vi kan göra för andra? Så genom att tänka på andra även i vår bortskämda tillvaro så skapar vi ett samhälle och en värld där alla kan få leva bra och må gott. Det tror jag på att om var och en gav mer än dom tog skulle världen se bättre ut för alla?

Detta gäller även mig själv såklart! Så mitt mål i livet är just detta att ge mer till andra än jag ger till mig själv. Eller åtmindstonde lika dera/ lika mycket. ( Dett gör jag genom att arbeta med ungdomar och människor) För annars tycker jag att det blir obalans i ekvationen.

 För mitt hjärta säger mig att alla är lika mycket värda och lika viktiga som jag självoch er andra. Så det är det jag brinner för och som jag vill förmedla här genom bloggen. Ingen dröm är någonsin omöjlig, men alla drömmar och mål är bra mål så länge dom inte bekostas av att trampa på någon annan. För alla vill vi upp på stegen. 

Jag ser det inte som en tävling för mig för jag vet att alla har sin plan i livet, sin mening med tillvaron, sin plats och sina mål + drömmar. Och jag vet att det finns mer än nog till alla.<3<3<3<3 Och förhoppningsvis kommer fler och fler vilja dela med sig av sitt överflöd och hjälpa andra för att nå högre. Det Kanske inte alltid är möjligt att höjja alla människors tillvaro  till självförverkligande och infriande av drömmar och mål alltid men så att alla kan ha ett drägligt och gott liv på bra villkor. Det är min dröm! Och tro mig jag vet att det går! Om vi bara lägger manken till!! Detta är det jag vill hjälpa dagens unga med att uppnå=) Kärlek,lycka trygghet och ett gott drägligt och bra liv!

Så tänk på det framöver, vad du kan göra för andra ?Och hur kan du/jag  bidra för en bättre vardag eller ett bättre liv för någon annan???

För sanningen är att vi i Sverige har långt mer  än vad vi behöver.
Och jag vill inte se att allas fokus hamnar på oss själva. Det känns såååå fel och sååå tråkigt. Det är ingen värld jag vill leva i. Jag vill leva i ett samhälle och en värld där alla Coexisterar och lever för varandra och stöttar och hjälper varandra!

Eller vad säger du?Vilken väg väljer du fram?? Vad är viktigast för dig?? Vilket steg är viktigast för dig? För din granne? För din mamma eller pappa?För dina släktingar?


2012-05-19 - 15:43:36 Tänkvärt | (1) kommentarer | Trackbacks ()

1 kommentarer på Maslows behovstrappa en defination av våran vardag/svenska samhälle?

Postat av: Kenneth Forsström

Jag hamnade nog här för att jag trodde jag skulle finna en snygg Maslows behovspyramid på svenska här, och hamnade i situationen att jag inte kunde låta bli att kommentera min syn på saken, efter den mycket fina och välnyanserade inlägget av bloggägaren, jag tycker faktiskt att sverige ligger kvar på nivå 1 för en stor del av befolkningen och då blir det denna situation att "skeppet" 3kronor (Sverige) inte klarar av att stå på toppen i konkurrensen som råder på vår jord! Vi har massor som ägnar alla sina timmar åt att överleva! Och vi har massor som ägnar all sin övriga fritid till att hitta sex! Försök se lite mellan raderna och förstå vad jag menar!
2012-07-10 (22:09:52)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL/Bloggadress:


Kommentar: