Hundens utveckling vid 2 år

Här har vi svaret.. allafall endel till varför hundmötena börjar krångla igen nu vid kings 2 års ålder. Då vet jag mer vad jag har att jobba med.

17-24 månader - Psykisk mognad och pubertet
Just när man trodde att det var över så inträder puberteten. Hunden har ett relativt kort liv och utvecklingsfaserna kommer snabbt. Runt 17 månader börjar tredje könsmognaden att göra sig gällande. I vilt tillstånd förbereder sig hunden för en partner och börjar mäta sig med övriga i flocken och detta sker även i familjen.

Nu kan det komma mer tyngd och kraft bakom hundens ev. dominans. Om du har befäst ledarskapet får du inga problem.

Unghunden kan ”förvandlas” till en riktig slyngel och börja med olika tokigheter. Nya rädslor kan dyka upp. Hundmöten kan börja stöka. Denna period kan bli riktigt besvärlig om man inte fått ordning på relationen till hunden tidigare. Hundar som den tidigare lekt med kan de nu börja utmana. Den kan också försöka klättra i rang - igen!

Under denna period skall lydnadsträning (nyinlärning och för tävling) utföras med stor försiktighet, p g a den psykiska instabiliteten. Typiskt är humörsvängningar: Ena dagen är allt som vanligt och nästa dag har hunden glömt allt den lärt sig och är allmänt stökig. Här gäller det att ha fingertoppskänsla. Har du inte det är det ingen idé att lära hunden något nytt.Försök att bara vidmakthålla det den redan lärt sig.Hanhundarna kan börja bli stöddiga mot andra hanar. De ”hör inte” vad du säger; driften att försöka klättra på rangskalan tar över.

Ha tålamod! Den här perioden går över och fram kommer en jättemysig vuxen ”jycke”.

 

Bråka inte alltför mycket med hunden under den här perioden, då kan den tappa förtroendet för dig. Ha i minnet att du själv varit tonåring!


 

Texten hämtad från Valptips.se

 

2012-06-21 - 16:20:42 King | (4) kommentarer | Trackbacks ()

4 kommentarer på Hundens utveckling vid 2 år

Postat av: LITTLE MAMA [blivande mamma] http://littlemama.blogg.se

tack vad glad jag blir :)
2012-06-21 (16:58:26)

Postat av: Anonym http://marinapalme.blogg.se

sv. Ja det var ganska skönt. :) Det låter härligt det med.
2012-06-21 (17:25:12)

Postat av: Elin http://elinkristensson.blogg.se

Det är bra:) haft en bra dag?
2012-06-21 (19:27:28)

Postat av: Anonym http://jaasses.webblogg.se

As fin blogg, verkligen, läser din blogg dagligen och älskar den! Skulle betyda mycket om du gav min en chans :)
Vill gärna bli känd genom mina åsikter&tankar inlägg så ta en titt på kategorin, vem vet du kanske gillar min blogg?
Annars hur mår du? :)

Kommentera det på min blogg annars får jag ju aldrig ett svar! :P (allt det där med den nya blogg.se designen och så :) )
2012-06-22 (03:24:35)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL/Bloggadress:


Kommentar: