Filmtips " Soraya M. "


Den här filmen såg hjärtat å jag i förrgår .. Det måste vara en av de hemskaste verklighetsbaserade filmerna jag sett! Terrible! Men så sann, .. Den handlar om manlig tyrani, hedersrelaterat våld och när religion går för långt  och männsklig tortyr. Den är hemsk men sann.
Jag vågade inte titta i slutet för jag grät så mkt.. Efteråt inser man hur bra vi har det i sverige och hur illa det kan sluta när många människor väljer & tar så ödesdigra beslut &  handlar så felaktigt. Det är ett sant och mycket verklighetstroget porträtt av hedersrelaterad våld och kvinnoförakt. Jag hadde velat strypa den som gjort detta..,.. 
Det var inte så länge sedan min kära mamma blev fråntaget sitt liv och den här filmen även om den inte handlade om exakt samma sak så hadde den många likheter. Det är ofattbart och obegripligt hur detta kan få ske?
Jag kan inte förstå hur någon kan göra något sådant emot någon överhuvudtaget och jag kan inte förstå att detta fortfarande händer i andra länder. Det får en verkligen att tänka till på vad som är viktigt och inte och på hur lyckligt lottade vi är.
Vi får leva i ett fritt land fritt från religiöst förtryck och tvång och fritt från svarta slöjor.
Våldet existerar även här dock, mer än vi kan ana. Härom veckan hadde vi en kvinna som blev utsatt just för grovt hedersrelaterat våld i området där vi bor nu. Mina tankar går till henne och dom andra kvinnorna som lever i detta. Det blir så påtagligt när man ser något sådan här dock. Helt sjukt.... Jag önskar att jag kunde göra mer för dom här kvinnorna<3<3

2010-03-14 - 15:19:21 Tänkvärt | (0) kommentarer | Trackbacks ()

0 kommentarer på Filmtips " Soraya M. "


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL/Bloggadress:


Kommentar: