Materiell överkonsumtion? Shopoholics hela bunten? Me?? Naaa..Or?


Läste nyss Elinas blogginlägg om att unna sig något! Hon frågar i sitt inlägg på sin blogg :  http://www.ensvenskblondin.se/ När unnade ni er något senast och vad var det? Var det något som fick dåliga konsekvenser efteråt? Mina tankar vandrade iväg till min Indien resa för 5 år sedan=) och mitt eget förhållningsätt till att unna sig saker som shopping,inredning, prylar, kläder, makeup , skor och dylikt. (Bilden är taget på mitt skrivbord förra året, Jag har rensat där senn dess=)) Det blev en lång kommentar till Elina angåendet det men för den som orkar läsa så finns kommentaren här:

**Japp jag unnar mej med nya kläder,nya skor och heminredning, ny makeup, nya rosa söta prylar eller lyxiga restaurangbesök & drinkar lite då å då=) Det är livets goda =) Bara man vet  sin egen gräns=)Du har helt rätt dock! Visst unnar vi oss för mkt i sverige=)Vi tjejer speciellt å you can sign me in too=)! Det finns minst 1000 saker hela tiden vi längtar efter och vill ha och drömmer om att ha=) Det farliga i det är nog när man inte blir nöjd?!! Blir vi egenligen nöjda helt någon gång? För egentligen är ju det viktigaste som finns finns just framför ögona på oss=) Våra käraste våra partners, vänner och familj=)<3<3<<3<3  och inte den senaste nya platttvn eller LouisVuitton skorna! Jag gick mej en viktig lärdom av det för 5 år sedan i Indien=) Jag lärde mig där följande:->---->---->--->Att

Shopping är kul men inget jag inte skulle klara mej utan om jag måste!  Jag klarade det i Indien i 3 mån för 5 år sedan=) då skulle jag göra det nu med=) helt klart!  å det var jätte skönt ! Trodde aldrig jag skulle klara mej med 3 ombyten kläder och inget smink!  Men tack vare mina underbara vänner och reskamrater så lärde jag mej att leva och nöjja mej med mindre + att klara av att gå ut utan smink helt + att nöjja mej precis med det jag hadde varje dag! Så bra som jag
mådde där har jag aldrig gjort! Totalt tillfreställd utan alla onödiga krav och måsten! Bara vara sig själv  å relaxe. Ingen makeupmask eller designade skor och kläder som utmärker sig  utan flipflop och lösa slit och släng grejjer + nån indisk dräkt=) Jag mådde som en princessa=) Så det går! Å ingen mobil heller=) Jag vande mej av med allt det där helt de månaderna, jag höll hårt på det när jag kom tillbaka till Usa och till Sverige men redan efter 3 ½ mån var jag igång igen=)

Snacka om onödigt! =( Det tänker jag ofta på!! Men vad gör vi åt det? Ingenting utan vi bara följer med, ... och flyr in i drömmarnas värld där allting är möjligt=) Sverige i ett nötskal bara MemeMeememMEmemememee!! And What about me???!!! Trist men såå sant!!??=)=( Men det är lätt hänt att man rycks med i den här materiella världen vi lever i här i sverige=) där alla måste va som varann å se ut som varann ( så tråkigt MAINSTREAM!)=(, För även om man tänker precis tvärom så blir det lite såå ändå =( Både på gott och ont. Därför har jag alltid försökt gå min egen väg i stil och kläder + inredning.Jag köper det jag gillar och inte bara för att det är inne just då.  Att lära sig nöjja sig med det man har är nog det viktigaste av allt men även det svåraste=) Och inte bara haka på den hysteriska köptrenden och utseendetrenden utan att gå sin egen väg .

Så att shoppa lagom är nog bäst=) och att unna sig saker men att unna sig bra saker och att vara generös + att inte ta allt för givet! Det behöver inte handla om dyra skor eller kläder eller prylar utan att va snäll emot sig själv och sina medmänniskor! Det räcker långt! Och att va generös med det man faktiskt har=) så bra som vi faktiskt har det här i sverige=) Så jag unnar mej bra saker och mina nära & kära=)<3<3<<3<3 men på rätt sätt=)Jag shoppar oftast lagom =)! Även om det händer någon gång att jag unnat mej lite väl mkt eller shoppat lite för mkt som tröst när jag varit  nere, tror många känner igen sig där! Men jag vet min gräns och har aldrig belastat min ekonomi på det sättet att jag inte klarat mej månaden ut eller haft pengar till hyra, mat & räkningar=) Det jag kan bli bättre på dock är att spara lite mer och det kommer jag göra såklart!

Jag ger gärna av mig själv och det jag har, allafall försöker göra det så frikostigt jag kan=)Till mina vänner, nära och kära, kollegor, medmänniskor och till de barn och ungdomar jag jobbar med dagligen. <3<3<3
 
Kortsagt: Jag shoppar och köper gärna grejjer till mig, min sambo, vårt hem & mina vänner  &familj.  Jag unnar mig och oss bra saker! För att jag tycker det är kul med skönhet ,smink, makeup, inredning och kläder + prylar & inte för att jag måste utan för att jag kan och för att jag gillar det. Men jag ger även mkt till alla andra omkring mig!


2009-05-23 - 19:23:13 Personligt | (2) kommentarer | Trackbacks ()

2 kommentarer på Materiell överkonsumtion? Shopoholics hela bunten? Me?? Naaa..Or?

Postat av: Elina - Den svenska blondinen http://www.ensvenskblondin.se

Låter ändå som att du har ett sunt förhållande till det här med shopping. Och det är ju super! Jag tycker också att jag har en hyfsat sund relation till det men ibland går det överstyr. Lagom är bäst som man så vackert kallar det ;) Pussssss gumman och shop on! ;)
2009-05-25 (20:01:09)

Postat av: Elina - Den svenska blondinen http://www.ensvenskblondin.se

Underbar bild by the way. Mycket godis där ;)
2009-05-25 (20:02:13)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL/Bloggadress:


Kommentar: